Vänligen notera att Stiftelsen fr.o.m. februari 2024 har övergått till ett digitalt ansökningsförfarande. Därmed tas ansökningar, rekvisitioner eller redovisningar inte längre emot per post eller e-post. Se nedan för information om hur du skapar en ny ansökan, rekvirerar och redovisar tidigare beviljade bidrag.
Ansökningsperioder
Stiftelsen har två ansökningsperioder per år. Ansökan om bidrag kan endast göras en gång per kalenderår. Ansökan skickas in under följande perioder:
1 februari – 15 mars. Beslut meddelas i mitten av maj/början av juni.
1 september – 15 oktober. Beslut meddelas i slutet av november/början av december.
Eventuellt tidigare beviljat bidrag måste vara redovisat före sista ansökningsdatum, dvs senast 15 mars respektive 15 oktober. Om en komplett redovisning inte är inskickad i tid avslås ansökan automatiskt. För instruktioner om vilka uppgifter som ska bifogas i redovisningen, se fliken “vanliga frågor och svar”.
Exempel: Om ett bidrag beviljas under våren/sommaren, kan en ny ansökan lämnas in tidigast inför våren året därpå, förutsatt att redovisningen är inskickad i tid.
Digital process för ansökning och redovisning av bidrag
Stiftelsen har ett digitalt ansökningsförfarande. Se instruktion nedan för att först “Skapa ett konto” och sedan via “Min sida” fylla i det digitala ansökningsformuläret. På ”Min sida” finner du påbörjade eller inlämnade ansökningar samt funktioner för rekvisition och redovisning av beviljat bidrag.
Innan ansökan påbörjas rekommenderar vi dig att läsa våra “Frågor och svar”.
Skapa ett användarkonto
- Första gången du ansöker om bidrag digitalt behöver du skapa ett konto för din organisation. Detta gör du genom att klicka på “Skapa konto” uppe till vänster på skärmen eller genom att klicka på “Registrera nytt sökandekonto”. Därefter följer du instruktionerna.
- Du kan välja mellan att skapa ett konto med hjälp av BankID (inga användarnamn eller lösenord behöver kommas ihåg) eller genom användarnamn och lösenord. Kom ihåg att spara dina användaruppgifter.
- Slutför registreringen genom att verifiera (bekräfta) din e-postadress. OBS – om du inte finner detta meddelande i din inkorg, vänligen kontrollera din skräppost.
- Om det redan finns ett registrerat konto för din organisation sedan tidigare år behöver du inte genomföra detta steg. Istället kan du gå direkt till “Logga in” för att få tillgång till “Min sida”.
Logga in på “Min sida”
Du kan välja mellan att logga in via:
- BankID (inga användarnamn eller lösenord behöver kommas ihåg).
eller - Med användarnamn och lösenord (det som valdes när kontot skapades).
Skapa en ny ansökan
- För att kunna skapa en ny ansökan behöver du logga in på “Min sida” (se ovan).
- Klicka på knappen “Påbörja ny ansökan” mitt på skärmen.
- Fyll i ansökningsformuläret som består av fyra delar:
- Sökande: Organisationsuppgifter, projektansvarig, beskrivning av verksamhet osv.
- Projektbeskrivning: Projektnamn, syfte samt en beskrivning av projektet och dess tidsplan.
- Budget: Specificera samtliga budgetposter, eventuella övriga finansiärer och egna insatser. Det är även möjligt att bifoga bilagor och övrig relevant information, till exempel verksamhetsbeskrivning och detaljerad projektplan. Om ansökan är ofullständig eller otydlig kan det påverka vår möjlighet att fatta ett välgrundat beslut.
- Förhandsgranskning: Sammanfattning av din ansökan.
- För att spara en påbörjad ansökan och färdigställa den vid ett senare tillfälle, klicka på ”Stäng (spara utkast)”.
-
Du kan navigera fritt mellan sidorna i ansökningsformuläret innan du väljer att skicka in ansökan genom att klicka på ”Lämna in ansökan”.
- När din ansökan är inskickad kommer du att få en bekräftelse via e-post. Om du inte ser bekräftelsen i din inkorg, vänligen kontrollera din skräppost.
Redovisning av beviljat och förbrukat bidrag
Ansökningar granskas och bedöms av styrelsen. För beviljade ansökningar kräver Stiftelsen en skriftlig redovisning av hur pengarna senare har använts enligt det angivna ändamålet. Notera att denna redovisning ska vara Stiftelsen tillhanda innan ny ansökan kan göras.
OBS! Se fliken “Vanliga frågor och svar” för instruktioner kring vilka uppgifter som ska bifogas i redovisningen innan ni påbörjar arbetet.