Vanliga frågor och svar

 

Hur ansöker jag om bidrag?
Vänligen notera att Stiftelsen fr.o.m. februari 2024 enbart tar emot digitala ansökningar. Ansökningar och rekvisitioner av bidrag som skickas via per post eller e-post kan ej beaktas. För mer information om bidragsförfarandet, se fliken “Ansökningsförfarande”. 

Svar på de vanligaste frågorna finner du nedan. För teknisk support gällande ansökningsportalen, se även: https://support.sbsmanager.net

Hur skapar jag ett konto för att skicka in en ansökan?
För att skapa ett konto och påbörja ansökningsprocessen, klicka på “Till ansökningsportalen” på sidan “Ansökningsförfarande”. Välj därefter alternativet “Skapa konto” i övre vänstra hörnet på skärmen “Registrera nytt sökandekonto”. Det finns möjlighet att välja mellan att skapa kontot antingen via BankID (ej nödvändigt att komma ihåg användarnamn eller lösenord) eller genom att ange användarnamn och lösenord. Kom ihåg att spara dina användaruppgifter.

Vad gör jag om jag har glömt mitt användarnamn och/eller lösenord?
Vid inloggning med BankID behövs inget lösenord. Om du försöker logga in med användarnamn och lösenord men har glömt ditt lösenord, klicka på “Glömt ditt lösenord”. Ange den e-postadress som är kopplad till ditt konto, så skickas ett e-postmeddelande med instruktioner för att återställa lösenordet. 

Raderas min ansökan om jag inte hinner färdigställa den?
Nej. Du kan när som helst klicka på ”Stäng (spara utkast)” för att spara din påbörjade ansökan. Det finns sedan möjlighet att logga in vid ett senare tillfälle för att färdigställa den. 

Vilka ansökningstider gäller?
Stiftelsen har två ansökningsperioder per år. Ansökan skickas in under följande perioder:

1 februari – 15 mars. Beslut meddelas i mitten av maj/början av juni.
1 september -15 oktober. Beslut meddelas i slutet av november/början av december.

Notera att bidrag endast beviljas en gång per år. Det tidigare beviljade bidraget måste vara redovisat före sista ansökningsdatum, dvs senast 15 mars respektive 15 oktober. Om redovisningen inte är inskickad i tid avslås ansökan automatiskt. Exempel: Om ett bidrag beviljas inför våren/sommaren, kan en ny ansökan lämnas in tidigast inför våren året därpå, förutsatt att redovisningen är inskickad i tid.

Hur redovisas tidigare beviljade bidrag?
Bidrag beviljade under 2023 och tidigare redovisas per mail till info@oscar-hirsch.se. Bidrag beviljade från och med 2024 redovisas digitalt via “Min Sida”. De bidrag som sökts via “Min Sida” ska alltså redovisas på samma plats när bidraget förbrukats.

Vilka uppgifter ska redovisning av bidrag innehålla?
Bidrag beviljade under 2023 och tidigare redovisas per mail till info@oscar-hirsch.se. Bidrag beviljade från och med 2024 redovisas digitalt via “Min Sida”. De bidrag som sökts digitalt ska alltså redovisas digitalt.

  • Detaljerad ekonomisk redovisning som tydligt specificerar hur vårt bidrag använts och vad det bidragit med inom er verksamhet. Notera att enbart årsredovisning/verksamhetsberättelse inte godtas som tillräcklig dokumentation.
  • Redovisning avseende deltagare, såsom antal, åldersgrupp, könstillhörighet, deltagaravgifter, samt detaljer om läger, aktiviteter, seminarium eller dylikt, inklusive plats och varaktighet.
  • Personlig redogörelse för hur erhållna medel använts. Bifoga gärna relevanta dokument, såsom schema/program.
  • Uppgift om hur stor andel av er totala budget som används till administration, inklusive löner och arvoden.
  • Redogörelse för övriga bidrag som sökts, beviljats eller erhållits, inklusive spec. belopp.
  • Eventuellt överskott ska redovisas och kan i vissa sammanhang, efter vårt godkännande, omfördelas till andra aktiviteter än vad ansökan avser. Om detta skulle bli aktuellt, vänligen kontakta oss alltid i förväg via telefon eller e-post för att få ändringen godkänd.

Våra revisorer har i uppdrag att följa upp hur utdelade bidrag används.

Är det möjligt att ansöka om bidrag vid flera tillfällen?
Ja, men beviljande av bidrag kan inte garanteras vid varje ansökningstillfälle. En förutsättning för att en ny ansökan ska behandlas är att en fullständig redovisning av hur tidigare medel använts har inkommit, samt att minst ett år förflutit sedan föregående bidrag beviljades. Notera att bidrag endast kan beviljas en gång per år. 

Varför avslogs ansökan?
Varje ansökan genomgår en noggrann granskning och bedöms av styrelsen med hänsyn till hur väl ändamålet överensstämmer med stiftelsens stadgar. På grund av det stora antalet inkomna ansökningar kan det ibland även vara nödvändigt att prioritera mellan olika ändamål. Ett avslag kan även bero på att tidigare beviljade bidrag inte har redovisats på ett korrekt sätt eller att ansökan är ofullständig eller otydlig.

Hur rekvirerar jag ett beviljat bidrag?
Efter ett eventuellt beviljande kan bidraget rekvireras via “Min sida”, under fliken “utbetalningar”. Ett e-postmeddelande eller en notis kommer att skickas ut när bidraget är tillgängligt för rekvisition. Notera att bidrag endast utbetalas till bankgiro och inte till bankkonton.

Kan jag som privatperson ansöka om bidrag hos Stiftelsen?
Nej. Enskilda individer i behov av ekonomiskt stöd hänvisas till Föreningen FVO, som årligen erhåller ett bidrag från vår stiftelse. För mer information samt för att ladda ner deras ansökningsblankett, vänligen besök www.foreningenfvo.se. Deras ansökan kan skickas in när som helst under året. Om du beviljats bidrag från Föreningen FVO måste det gå minst ett år innan en ny ansökan kan göras.

Var vänder jag mig med frågor angående ansökan om bidrag?
Kontakta styrelseledamöterna Simone Allertz, Sophie Monsén Lerenius och Emilie Påhlson-Möller.
Telefon: 070-315 19 28
E-post: info@oscar-hirsch.se 

Jag undrar om det finns lediga lägenheter i någon av Stiftelsens fastigheter?
För samtliga frågor kring Stiftelsens fastigheter hänvisas till förvaltningsbolaget Rådstornet Fastighets AB.  www.radstornet.se

Hur behandlar stiftelsen mina personuppgifter?
Stiftelsen behandlar personuppgifter i enlighet med utformad personuppgiftspolicy. Läs policyn i sin helhet här.