Vanliga frågor och svar

Vanliga frågor och svar

Nytt digitalt ansökningsförfarande!
Vänligen notera att Stiftelsen fr.o.m. februari 2024 har gått över till ett helt digitalt ansökningsförfarande och tar därmed inte längre emot ansökningar per post eller e-post. Se fliken “Ansökningsförfarande” för aktuell information. 

Hur skapar jag ett konto för att skicka in en ansökan?
För att skapa ett konto och inleda ansökningsprocessen, klicka på knappen “Digital ansökan” på sidan “Ansökningsförfarande”. Därefter väljer du antingen “Skapa konto” uppe till vänster på skärmen “Registrera nytt sökandekonto”. Du har möjlighet att välja mellan att skapa kontot antingen via BankID (ej nödvändigt att komma ihåg användarnamn eller lösenord) eller genom att ange användarnamn och lösenord. Kom ihåg att spara dina användaruppgifter.

Vad gör jag om jag har glömt mitt användarnamn och/eller lösenord?
Om BankID används för inloggning krävs inget lösenord. Om du försöker logga in med användarnamn och lösenord och glömt lösenordet, klicka på “Glömt ditt lösenord”. Ange  den e-postadress som är kopplad till ditt konto för att få ett e-postmeddelande med instruktioner för att återställa lösenordet. 

Kan min ansökan försvinna om jag inte hinner färdigställa den?
Nej, du kan när som helst klicka på ”Stäng (spara utkast)” för att spara din påbörjade ansökan och logga in senare för att färdigställa den vid ett annat tillfälle. 

Vilka ansökningstider gäller?
Stiftelsen har två ansökningsperioder per år. Notera att bidrag endast beviljas en gång per år. Senaste ansökningsdatum är: 

  •  15 mars för att kunna behandlas vid styrelsens sammanträde i slutet av maj. 
  •  15 oktober för att kunna behandlas vid styrelsens sammanträde i slutet av november.

Exempel: Om ett bidrag har beviljats inför våren/sommaren kan en ny ansökan skickas in tidigast inför våren året därpå.

Kan jag som privatperson ansöka om bidrag hos Stiftelsen?
Nej. Enskilda behövande personer hänvisas till föreningen FVO som får ett årligt bidrag från vår stiftelse. Besök www.foreningenfvo.se för mer information och för att ladda ner deras ansökningsblankett. Deras ansökan kan skickas in när som helst under året. Om du beviljats bidrag från FVO måste det gå minst ett år innan du kan ansöka igen.

Kan man söka bidrag hos er vid flera tillfällen?
Ja, men man kan inte räkna med att beviljas bidrag varje gång då det är många som söker. En förutsättning för att få en ny ansökan behandlad är att man lämnat redovisning för hur tidigare bidrag använts och att det gått minst ett år sedan man senast fick bidrag. Observera att bidrag endast beviljas en gång per år. 

Varför avslogs ansökan?
Varje ansökan granskas noggrant och diskuteras av styrelsen utifrån hur väl ändamålet stämmer överens med stiftelsens stadgar. Det kommer in många ansökningar och ibland krävs även en prioritering mellan olika ändamål. 

Hur rekvirerar jag ett beviljat bidrag?

Vid ett beviljande kommer pengarna att kunna rekvireras via “Min sida”, under “utbetalningar”. Ett e-postmeddelande/notis kommer att skickas ut när pengarna finns att rekvirera.

Var vänder jag mig med frågor angående ansökan om bidrag?
Kontakta styrelseledamöterna Simone Allertz, Sophie Monsén Lerenius och Emilie Påhlson-Möller.
Telefon: 070-315 19 28
E-post: info@oscar-hirsch.se 

Jag undrar om det finns lediga lägenheter i någon av Stiftelsens fastigheter?
För samtliga frågor kring Stiftelsens fastigheter hänvisas till förvaltningsbolaget Rådstornet Fastighets AB.  www.radstornet.se

Hur behandlar stiftelsen mina personuppgifter?
Stiftelsen behandlar personuppgifter i enlighet med utformad personuppgiftspolicy. Läs policyn i sin helhet här.