Vänligen notera att Stiftelsen fr.o.m. februari 2024 har övergått till ett digitalt ansökningsförfarande. Därmed tas ansökningar, rekvisitioner eller redovisningar inte längre emot per post eller e-post, med undantag från bidrag beviljade 2023 eller tidigare (se vanliga frågor och svar). Se nedan för information om hur du skapar en ny ansökan, rekvirerar och redovisar tidigare beviljade bidrag.
Ansökningsperioder
Stiftelsen har två ansökningsperioder per år. Ansökan om bidrag kan tidigast göras 12 månader efter ett tidigare bidrag beviljats. Ansökan skickas in under följande perioder:
1 februari – 15 mars. Beslut meddelas i mitten av maj/början av juni.
1 september – 15 oktober. Beslut meddelas i slutet av november/början av december.
Eventuellt tidigare beviljat bidrag måste vara redovisat före sista ansökningsdatum, dvs senast 15 mars respektive 15 oktober. Om en komplett redovisning inte är inskickad i tid avslås ansökan automatiskt. För instruktioner om vilka uppgifter som ska bifogas i redovisningen, besök vanliga frågor och svar.
Exempel: Om ett bidrag beviljats våren 2024, kan en ny ansökan lämnas in tidigast inför våren 2025, förutsatt att redovisningen är korrekt genomförd och inskickad i tid.
Digital process för ansökning och redovisning av bidrag
Stiftelsen har ett digitalt ansökningsförfarande. Se instruktion nedan för att först “Skapa ett konto” och sedan via “Min sida” fylla i det digitala ansökningsformuläret. På ”Min sida” finner du påbörjade eller inlämnade ansökningar samt funktioner för rekvisition och redovisning av beviljat bidrag.
Innan ansökan påbörjas rekommenderar vi dig att läsa våra “vanliga frågor och svar”. För teknisk support gällande ansökningsportalen, se även: https://support.sbsmanager.net
Skapa ett användarkonto
- Första gången verksamheten ansöker om bidrag digitalt behöver ett konto skapas för din organisation. Detta görs av en person som givits behörighet att företräda föreningen, organisationen eller stiftelsen. Bidrag betalas inte ut till privatpersoner. Detta gör du genom att klicka på “Skapa konto” uppe till vänster på skärmen eller genom att klicka på ”Registrera nytt sökandekonto”. Därefter följer du instruktionerna.
- Välj mellan att skapa ett konto med hjälp av BankID (inga användarnamn eller lösenord behöver kommas ihåg) eller genom användarnamn och lösenord. Kom ihåg att spara dina användaruppgifter.
- Slutför registreringen genom att verifiera (bekräfta) din e-postadress. OBS – om du inte finner detta meddelande i din inkorg, vänligen kontrollera din skräppost.
- Om det sedan tidigare år finns ett registrerat konto för den organisation du representerar behöver du inte genomföra detta steg. Istället kan du gå direkt till “Logga in” för att få tillgång till “Min sida”.
Logga in på “Min sida”
Välj mellan att logga in via:
- BankID (inga användarnamn eller lösenord behöver sparas).
eller - Med användarnamn och lösenord (det som valdes när kontot skapades).
Skapa en ny ansökan
- För att kunna skapa en ny ansökan behöver du logga in på “Min sida” (se ovan).
- Klicka på knappen “Påbörja ny ansökan” mitt på skärmen.
- Fyll i ansökningsformuläret som består av fyra delar:
- Sökande: Organisationsuppgifter, projektansvarig, beskrivning av verksamhet osv.
- Projektbeskrivning: Projektnamn, syfte samt en beskrivning av projektet och dess tidsplan.
- Budget: Specificera samtliga budgetposter, eventuella övriga finansiärer och egna insatser. Det är även möjligt att bifoga bilagor och övrig relevant information, till exempel verksamhetsbeskrivning och detaljerad projektplan.
- Förhandsgranskning: Sammanfattning av din ansökan. Säkerställ att er ansökan inte är otydlig eller ofullständig.
- För att spara en påbörjad ansökan och färdigställa den vid ett senare tillfälle, klicka på ”Stäng (spara utkast)”.
-
Du kan navigera fritt mellan sidorna i ansökningsformuläret innan du väljer att skicka in ansökan genom att klicka på ”Lämna in ansökan”.
- När din ansökan är inskickad kommer du att få en bekräftelse via e-post. Om du inte ser bekräftelsen i din inkorg, vänligen kontrollera din skräppost.
Redovisning av beviljat och förbrukat bidrag
Ansökningar granskas och bedöms av styrelsen. För beviljade ansökningar kräver Stiftelsen en skriftlig redovisning av hur pengarna senare har använts enligt det angivna ändamålet. Notera att denna redovisning ska vara Stiftelsen tillhanda innan ny ansökan kan göras.
OBS! Se fliken ”vanliga frågor och svar” för instruktioner kring vilka uppgifter som ska bifogas i redovisningen innan ni påbörjar arbetet.