Vanliga frågor och svar
Hur ansöker jag om bidrag?
Vänligen notera att Stiftelsen fr.o.m. februari 2024 enbart tar emot digitala ansökningar. Ansökningar och rekvisitioner av bidrag som skickas via per post eller e-post kan ej beaktas. För mer information om bidragsförfarandet, se fliken “Ansök om bidrag”.
Svar på de vanligaste frågorna finner du nedan. För teknisk support gällande ansökningsportalen, se även: https://support.sbsmanager.net
Hur skapar jag ett konto för att skicka in en ansökan?
För att skapa ett konto och påbörja ansökningsprocessen, klicka på “Ansök om bidrag”. Välj därefter alternativet “Skapa konto” i övre vänstra hörnet på skärmen ”Registrera nytt sökandekonto”. Det finns möjlighet att välja mellan att skapa kontot antingen via BankID (ej nödvändigt att komma ihåg användarnamn eller lösenord) eller genom att ange användarnamn och lösenord. Kom ihåg att spara dina användaruppgifter om du väler detsenare alternativet.
Vad gör jag om jag har glömt mitt användarnamn och/eller lösenord?
Vid inloggning med BankID behövs inget lösenord. Om du försöker logga in med användarnamn och lösenord men har glömt ditt lösenord, klicka på “Glömt ditt lösenord”. Ange den e-postadress som är kopplad till ditt konto, så skickas ett e-postmeddelande med instruktioner för att återställa lösenordet.
Varför står det att jag har begränsad åtkomst när jag loggar in?
Troligen har du loggat in med Bank-ID utan personnummer kopplat till ditt konto, eller så har du inte skapat ett användarkonto. Har du ett konto registrerat sedan tidigare hittar du instruktioner här för hur du lägger till ditt personnummer i kontouppgifterna. Har du inte ett konto registrerar du ett genom att följa dessa instruktioner.
Raderas min ansökan om jag inte hinner färdigställa den?
Nej. Du kan när som helst klicka på ”Stäng (spara utkast)” för att spara din påbörjade ansökan. Det finns sedan möjlighet att logga in vid ett senare tillfälle för att färdigställa den.
Vilka ansökningstider gäller?
Stiftelsen har två ansökningsperioder per år. Notera att bidrag endast beviljas en gång per år. Ansökan skickas in under följande perioder:
1 februari – 15 mars. Beslut meddelas i mitten av maj/början av juni.
1 september -15 oktober. Beslut meddelas i slutet av november/början av december.
Måste jag redovisa ett beviljat bidrag?
Ja. Logga in på ”Min sida” och gå till fliken Rapporter. Under rubriken ”Pågående rapporter” visas den aktuella/de aktuella rapporter du har för varje ansökan. Om det finns ett sista rapporteringsdatum framgår det i kolumnen Inlämnas senast. Klicka på ”aktuell rapport” eller på knappen ”rapportera” till höger. Fyll i efterfrågade uppgifter och klicka på ”Lämna in”. Du kan se status för din rapport i kolumnen ”Status”.
När ska bidraget redovisas?
Det tidigare beviljade bidraget måste vara redovisat före sista ansökningsdatum, dvs senast 15 mars respektive 15 oktober. Om redovisningen inte är inskickad i tid avslås ansökan. Exempel: Om ett bidrag beviljas inför våren/sommaren, kan en ny ansökan lämnas in tidigast inför våren året därpå, förutsatt att redovisningen är inskickad i tid.
Hur redovisas bidrag beviljade 2023 eller tidigare?
Bidrag beviljade under 2023 och tidigare redovisas per mail till info@oscar-hirsch.se.
Vilka uppgifter ska redovisning av beviljat bidrag innehålla?
Er verksamhets redovisning av tidigare beviljat bidrag ska alltid inkludera följande uppgifter:
- Detaljerad ekonomisk redovisning som tydligt specificerar hur Stiftelsens bidrag använts. Beskriv vad det bidragit med inom er verksamhet. OBS! Notera att enbart årsredovisning/verksamhetsberättelse inte godtas som tillräcklig dokumentation.
- Redovisning avseende deltagare, såsom antal, åldersgrupp, könstillhörighet, deltagaravgifter, samt detaljer om läger, aktiviteter, seminarium eller dylikt, inklusive plats och varaktighet.
- Personlig redogörelse för hur erhållna medel använts. Bifoga gärna relevanta dokument, såsom schema/program.
- Uppgift om hur stor andel av er totala budget som används till administration, inklusive löner och arvoden.
- Redogörelse för övriga bidrag som sökts, beviljats eller erhållits, inklusive spec. belopp.
- Eventuellt överskott ska redovisas och kan i vissa sammanhang, efter vårt godkännande, omfördelas till andra aktiviteter än vad ansökan avser. Om detta skulle bli aktuellt, vänligen kontakta oss alltid i förväg via telefon eller e-post för att få ändringen godkänd.
Våra revisorer har i uppdrag att följa upp hur utdelade bidrag används.
Är det möjligt att ansöka om bidrag vid flera tillfällen?
Ja, men beviljande av bidrag kan inte garanteras vid varje ansökningstillfälle. En förutsättning för att en ny ansökan ska behandlas är att en fullständig redovisning av hur tidigare medel använts har inkommit, samt att minst ett år förflutit sedan föregående bidrag beviljades. Notera att bidrag endast kan beviljas en gång per år.
Varför avslogs ansökan?
Varje ansökan genomgår en noggrann granskning och bedöms av styrelsen med hänsyn till hur väl ändamålet överensstämmer med stiftelsens stadgar. På grund av det stora antalet inkomna ansökningar kan det ibland även vara nödvändigt att prioritera mellan olika ändamål. Ett avslag kan även bero på att tidigare beviljade bidrag inte har redovisats på ett korrekt sätt, alternativt att ansökan är ofullständig eller otydlig.
En kollega/tidigare anställd ansökte om förra årets bidrag. Hur gör gör vi om en ny person ska söka i år?
Samma organisation kan ha flera olika användarkonton. Personen som söker bidrag behöver skapa ett eget användarkonto.
Hur rekvirerar jag ett beviljat bidrag?
Efter ett eventuellt beviljande kan bidraget rekvireras via “Min sida”, under fliken “utbetalningar”. Ett e-postmeddelande eller en notis kommer att skickas ut när bidraget är tillgängligt för rekvisition. Notera att bidrag endast utbetalas till bankgiro och inte till bankkonton.
Kan jag som privatperson ansöka om bidrag hos Stiftelsen?
Nej. Enskilda individer i behov av ekonomiskt stöd hänvisas till Föreningen FVO, som årligen erhåller ett bidrag från vår stiftelse. För mer information samt för att ansöka om bidrag, vänligen besök www.foreningenfvo.se. Deras ansökan kan skickas in när som helst under året. Om du beviljats bidrag från Föreningen FVO måste det gå minst ett år innan en ny ansökan kan göras.
Finns det lediga lägenheter i någon av Stiftelsens fastigheter?
För samtliga frågor kring Stiftelsens fastigheter hänvisas till förvaltningsbolaget Rådstornet Fastighets AB. www.radstornet.se
Hur behandlar Stiftelsen mina personuppgifter?
Stiftelsen behandlar personuppgifter i enlighet med utformad personuppgiftspolicy. Läs policyn i sin helhet här.
Var vänder jag mig med övriga frågor?
Klicka här för kontaktuppgifter.